ZAŠTO NAM JAVNI GRADSKI PRIJEVOZ (NI)JE DOBAR?
Velika većina nas koji svakodnevno sudjelujemo u prometu
uvjereni smo kako je to jedan od većih problema koji muče naš grad. Puno
faktora utječe na promet (prometnice, regulacija prometa, promet u mirovanju,
javne garaže, biciklističke staze, pješačke zone,…) ali danas ću istresti neke
misli o javnom gradskom prijevozu (JGP) i razloga zašto mislim da nije dobar.
Nisu ovo neke posebne mudrolije, jer „topla voda“ po pitanju JGP-a davno je
izmišljena, ali važno je prisjetiti se nekih činjenica i ponoviti ih.
Kako bi prometne gužve i čepovi bili manji važno je da (JGP)
bude privlačan korisnicima jer bi trebao biti najjača karika u lancu rješavanje
prometnih problema. Lako je primijetili kako naš javni gradski prijevoznik
Promet Split svaki put kad su školski praznici reducira broj polazaka nekih
linija. Iz ovoga se izvlači zaključak kako učenici čine najveći postotak
putnika u JGP-u i vozni red se prilagođava njihovim potrebama. Je li to zbilja
tako?
U dobro razvijenim i organiziranim urbanim sredinama JGP je
prvi izbor komunikacije, osobni automobil bi trebao biti zadnji a između bi se
stisnuli: pješačenje, bicikli, taxi.. Kako bi se većina nas odlučila koristiti
JGP-om, isti bi nas trebao privući učinkovitošću i povoljnom cijenom. Neke
preduvjete već imamo. To su novi klimatizirani autobusi, koje nam je s 85% financirala EU. Imamo i novi sustav naplate
koji se rađao još od daleke 2007. godine. Prometova aplikacija na mobilnim
uređajima radi dobro i pouzdano (za one koji takve telefone koriste). No ipak
to nije bilo dovoljno da Promet poveća broj putnika. Nismo ni blizu broju
putnika kao npr. predratne 1990. godine (bilo bi lijepo kad bi Promet izašao javno
sa statistikom broja prevezenih putnika u zadnjih 30-tak godina). Ispada da se
autobusima voze samo oni koji nemaju neko drugo motorno prijevozno sredstvo na
raspolaganju. Velika većina naših sugrađana radije sjeda u automobil nego
koristi usluge Prometa.
Uzmimo za primjer osobu koja poželi s Mertojaka otići do
ribarnice. Do centra i natrag s Mertojaka ima najviše 10 kilometara. Trošak
goriva i sat parkinga na izvanuličnom parkiralištu u ljetnoj (skupljoj) sezoni
će koštati oko 2.5 eura. Autobusne karte u oba smjera kupljena van autobusa (te
su znatno povoljnije) će koštati 2 eura. Već na ovom primjeru, jedne osobe,
trošak je gotovo jednak. Zaključak je kako cijena JGP-a nije motivirajuća za
korisnika. Rješenje bi se moglo naći u snižavanju cijene mjesečne pokazne karte
na npr. 15 eura (sada je 30), odnosno
godišnje pokazne karte (trenutno takve nema u ponudi) na 150 eura i karte
kupljene izvan autobusa na 0.5 eura. Niža cijena, uz dobru marketinšku
kampanju, bi lako privukla barem
dvostruko veći broj pretplatnika što bi rezultiralo istim prihodom ali većim
brojem putnika. S većim brojem putnika pomalo bi se mijenjale navike pa bi u
konačnici imali i manji broj automobila na cestama, a time i manje prometne
gužve. Učenicima i studentima bi pokazna karta trebala biti besplatna ili uz neku
simboličnu cijenu (npr. 20 eura godišnje), slično onome što sada imamo za
umirovljenike starije od 65 godina. Već godinama učenici sportaši plaćaju upola
manje pokaznu kartu od ostalih učenika što je očita diskriminacija. To je
rezultat odluke Gradskog vijeća od prije 8-9 godina. Nažalost iako se tada, a i
kasnije upozoravalo kako učenici sportaši nisu ništa bolji od učenika koji idu
na strani jezik, klavir, balet ili neku drugu izvanškolsku aktivnost koja nije
sportska odluka je još uvijek ista.
Već godinama Split živi turistički, što znači da su dnevne
migracije Splićana i gostiju bitno drugačije za vrijeme sezone od ostatka
godine. Nažalost Promet Split to nije primijetio. Ljeti se se broj polazaka
smanjuje (školski praznici), a nema ni dodatnih linija prema plažama, što opet
rezultira većim brojem automobila prema npr. Žnjanu ili plažama podno Marjana.
Iako bi na turistima javni prijevoznik Promet mogao zaraditi, a posredno i
smanjiti gužve na prometnicama očito je da im to nije bitno. Tu dolazimo i do
pitanja o linijama koje povezuju različite dijelove grada. Autobusne linije su
gotovo jednake onima koje su postojale i u vremenima kada sam bio
srednjoškolac, a tome ima preko 30 godina. Veliki broj linija vozi u smjeru
istok zapad, dok linija koje povezuju sjeverne i južne dijelove grada su
rijetke. Kružne linije su gotovo nepoznanica, a baš takve bi nam popravile
učinkovitost JGP-a.
Ogroman problem za splitski JGP je i jednosmjeran promet
kroz trajektnu luku. Autobusi voze dužim putem, troše više goriva, više
zagađuju i bitno produžavaju vrijeme do dolaska na stanice nego što je bilo
prije dok je promet bio Zvonimirovom od Pazara do Koteksovog nebodera
dvosmjeran. Promet nam sve ove godine ne želi reći koliko im je narastao trošak
zbog ovakve prometne regulacije.
Za primjer ću uzeti liniju broj 18 koja je nekad od Pazara
do Gripa stizala za 4-5 minuta, danas i kad nema gužve u trajektnoj luci ne
može doći ni za 12. A kad krene gužva prema trajektnoj luci taj put traje
nerijetko i 45 minuta. Takvu uslugu nitko neće odabrati čak i ako je besplatna
i čak ako je autobus klimatiziran. Prvi razlog vraćanja dvosmjernog prometa prema
trajektnoj luci mora biti JGP. Zbog tih desetak vikenda tijekom turističke
sezone kada je najveća gužva prema luci
(koja nije ništa manja bez obzira na jednosmjeran promet) mi bitno smanjujemo
učinkovitost JGP-a, jer nam očito nije bitan.
O noćnoj linij je već sve rečeno. Kako nam poručuju iz
Prometa razlog zašto nema noćne linije je slab interes. Kakvo je to
objašnjenje? Drugi grad smo po veličini u državi koji se hvali sa svime i
svačim a ne može si priuštiti noćnu liniju. Noćna linije mora voziti bez obzira
na trošak radi svih nas, pogotovo mladih. Jer bolje je i sigurnije za sve
voziti se autobusom, nego izabrati prijevoz preko aplikacije ne znajući kome
sjedamo u automobil. Ionako subvencioniramo Promet milijunima eura pa
opravdanje da se noćna linije ne vozi radi troška je smiješna.
Kritika ide Prometu i zbog premalo mjesta na kojima se može
kupiti karta izvan autobusa, ako niste korisnik aplikacije na pametnom
telefonu. Bez obzira što nam se čini kako svatko ima pametan telefon, još uvijek
ima popriličan broj građana koji ne mogu ili ne žele koristiti takav uređaj.
Stoga je povećanje broja prodajnih mjesta karata kupljenih izvan autobusa
nužnost.
Svi bi mi trebali krenuti od sebe i na vlastitom primjeru
pokazati kako nam automobil nije baš toliko nužan. A prvi koji bi to trebali
pokazati su oni koji nas vode. Retoričko je pitanje vozi li se npr. direktor
Prometa svakodnevno autobusom na radno mjesto ili možda gradonačelnik i
zamjenici? Odgovor je ne. Ne pamtim ni jednoga gradonačelnika koji je ušao u
autobus, osim u slučaju za poziranja za volanom.
Tek kada oni koji nas vode pokažu kako su spremni mijenjati
vlastite navike, to mogu očekivati i od građana.
Primjedbe
Objavi komentar
Sloboda izražavanja je dopuštena, osim u slučajevima vrijeđanja, diskriminacije i korištenja vokabulara neprimjerenog komuniciranju u javnosti.